Tussen december en eind april heb ik lessen gevolgd om een motorrijbewijs te halen. En dat is gelukt en wel in vier fout!
Op het pasje zijn rijbewijs A, A1, A2 en T rijbewijs bijgeschreven. De T heb ik bij een pakje boter gekregen, tenminste, het lijkt mij niet aannemelijk dat ik na tig lessen op de motor nog beter een trekker kan besturen.
Vanwege mijn hoge leeftijd heb ik A1 en A2 gehad. Dit houd in dat ik verschillende ‘lichte’ motoren mag rijden. De A is het echte werk waardoor ik mag op elke motor die ik wil rijden. En geloof mij, dat zijn er meer dan ik in het echt wil.
In december beginnen met motorrijlessen, is dat nou verstandig hoor ik je zeggen. Dat hangt er vanaf is mijn eerste reactie. Ben je een echte koukleum dan heb ik maar 1 advies, doe het niet! Maar verder kan iedereen zich er op kleden en de doushe thuis helpt enorm om snel warm te worden.
Voordelen zijn er ook, je leert meteen met alle soorten weer te rijden. Regen, wind en storm. Zo was er 1 les met een beetje zijwind dat zelfs de vliegtuigen die wouden landen op de polderbaan weer een doorstart moesten maken. Voor mijn gevoel reed ik daar enigsinds horizontaal onderdoor. Dus een ongepland stormpje onderweg durf ik nu wel aan.
Het enige nadeel was dat bij het AVB examen niet alle proeven mogelijk waren door bevroren water op het examenterrein. Maar ja, mijn vingers waren toch al half bevroren dus ik werd er niet warm of kouder van.
Om het rijbewijs te halen moet je 3 examens doen.
AVB draait allemaal om behendigheid met de motor.Verschillende remproeven, draaien, slalommen en uitwijken voor obstakels die gelukkig worden nagebootst door een pion. Vooral de halve draai rechtsaf is lastig om een of andere reden. De slalom is het leukste, net alsof je weer jong bent en over het schoolplein heen slingert 😉
Theorie blijft een moetje. Een boek doorlezen en met enige regelmaat denken ‘ow zat dat zo’. Daarna genoeg test examens doen om te begrijpen hoe de vragen gesteld worden om zo de instinkers te herkennen. En ja ook om de dubieus gewenste antwoorden te kunnen bedenken. Dat noemen ze bij het CBR waarschijnlijk verkeersinzicht….
AVD draait om het rijden op de weg. Verkeersinzicht, snel genoeg optrekken en het aandurven om met exact 30km/u door krappe straatjes met veel zijstraten door te rijden. Het blijft allemaal een dingetje, maar gelukkig word het na verloop van tijd wel gemakkelijker. Ow en laten we de plaats op de weg niet vergeten. Midden, in het zicht, behalve als je bochten gaat nemen. Vooral ervoor zorgen dat een automobilist, of fietser, niet opeens naast je staat op een plek waar dat verdomd onhandig is. Gelukkig krijg je overal wel eens een treffend voorbeeld van te zien. Is het niet je medeleerling die iets doet wat je niet verwacht dan is het wel de leraar.
Overigens heb ik alle examens in 1 keer mogen halen. Het AVB was voldoende, ik had vooral last van wat zenuwen. Het AVD ging een stukje beter. 1 auto nog net optijd gezien, die had ik natuurlijk eerder kunnen spotten. En op de snelweg een klein foutje gemaakt bij het willen inhalen op het weefgedeelte van de a5-a9 richting Alkmaar. Zodra ik een baan naar links was gegaan bedacht ik mij dat het niet een handig plan was en ben ik weer rustig terug geschoven. Volgens de examinator een goede keuze.
En dan heb je je rijbewijs, en kan je niets. Eerst naar de gemeente op een moment dat jij een afspraak kan maken. Met openingstijden van 9 tot 4 is dat lastig voor de werkende bewoners van Haarlem. Maar okee, als dat is gelukt moet je een weekje wachten tot het rijbewijs er is. Dan is het eindelijk zo ver, je kan gaan proefrijden.
Niets is zo spannend met een onbekende motor in een onbekende plaats je eerste ritje op een andere motor te maken. Maar ik was te vreden, ding reed lekker, zag er net zo tof uit als op de foto’s. Dat word em! Of nee, toch niet.
Gelukkig had ik een vriend mee met iets meer motor ervaring als mij. Ik vond hem vrij soepel rijden, soft misschien zelf. Maar het is ook een 4 cilinder, die motoren voelen naar verluid veel soepeler aan. Niet zo bokkerig onderin. Maar het was iets ingewikkelder, het ding was een deel van zijn power kwijt. De 4 cilinder ingeving klopt wel. Dat voelt veel rustiger aan dan een 2cilinder waar ik op heb gelest. Bij het rijden op een andere motor zat er heel veel meer pit in het geheel. Dus jammer joh, op naar huis. Thuis aangekomen bedacht ik mij ook dat de tank en mijn knieën niet helemaal enthousiast over elkaar waren. Toch eens een ander model zoeken voor een proefrit.
Word vervolgt.
Leave a Reply